Dangdanggula (i-a-e-u-i-a-u-a-i-a)
Lajeng gugah bae Raden Mantri,
tina bangku pangkulemanana, sarta hulang huleng bae, bari ningal ka luhur,
ningalian Dewi Rengganis, duh enung gusti engkang, kuma peta nyusul, henteu
bisa ngawang-ngawang, kaniaya Rengganis ka diri kami, wet wani-wani nilar.
Kacaturkeun polah Raden Mantri
samar rasa teu puguh polahna, cara hayam arek ngendog, manahna kalangkung
liwung cara jalma keun piranti, tegesna ku wisaya, cara nu kaduyung, tina
sanget kaedanan, nu kacipta ngan Rengganis buah ati, raos teu pisah-pisah.
Kitu deu Nyai Rengganis henteu
lali kana perjangjian, serja ngajugjug ka kebon ti gunungna geus ngapung
ngawang-ngawang bareng jeung angin. Wangina geus tiheula ngajugjug pangambung
Raden Iman Suwangsa; langkung kaget ningal kanan miwah keri, mesem Kusumah
Rara., ningal tata polah Raden Mantri. Nyi Rengganis enggeus ngambah lemah,
gandrung-gandrung angkat alon, lucu anu lumaku istu titih Retna Rengganis mun
manggih jeung seuseukeutan nyimpang rada jauh, temahna bisi kacugak, kasarimped
ngabeulit raheut ku hinis, Rengganis wiwahana.
Narpatmaja geus hoyong panggih,
Nyi Rengganis henteu katangilan kahalangan ku kakayon, handapeun nagasantun
rada nyumput Retna Rengganis. Ngan wangina nyambuang jero taman santun.
Suwangsa wuwuh kaedanan, pok ngalahir, “Nya dimana Nyi Rengganis, henteu gera
katingal?” Mesem leleb Nyi Retna Rengganis, ngarungukeun saur Narpatmaja,
sasauran semu banyol , “Dimana si dadahut nu sok ngundeur di Tamansari, siga
naon rupana, mana matak giung tayohna geulis rupana, ngan hanjakal salingkuh
kacida teuing, bohong naon pedahna. Salingkuh teu nembongkeun diri.” Ku
suwangsa haben di teangan, henteu lila geus katembong, bungah manahna
kalangkung, Narpatmaja barang gok panggih, lir budak susumputan, neangan
katimu, gumujeng langkung suka, kitu deui Kusumah Rara Rengganis, teu beda
jeung Suwangsa.
Enggeus sami ngadukeun tingali,
Nyi Rengganis lucu lelewana, serewel jeg nangtang toel. Raden Suwangsa maju
pura-pura henteu ningali ka Nyimas
Argapura, Rengganis geus maphum, sarta Rengganis geus yatna, Narpatmaja
bari maju mesem manis ngarah dek newak tangan. Ganjang ngejat Nyi Retna
Rengganis. Teu katewak,
Saur Narpatmaja ,”heum naha Enung
sok ogo, dideukeutan sok undur, matak naon mun jongjong cicing, calik mangka
jatnika, montong dek timburu, salempang ku engkang, da engkah mah henteu pisan
goreng pikir, maksud nu saenyana. Enggeus jamak mungguhing di jalmi mun
papanggih jeung dulur geus lila, pasti kudu ruket bae, jamak sono jeung dulur,
lamun make tataning santri seug tuluy sasalaman. Sunat geus mashur, hayu urang
sasalaman, da engkang mah henteu boga dua pikir, taya pikir rangkepan.”
Pok ngawalon Nyi Ratna Rengganis,
“Anu matak sungkan deukeut pisan adat ajengan sok ocon. Pasemon ngan dek nubruk
kawas lain tedak bupati, ngan endek tuwak tewak. Kuring mah panuhun jadi
ngaleungitkeun tata, lamun cara sareng saderek sayakti, mun geus pada gede mah.
Awad awad henteu dua pikir, ngadeukeutan ngajak sasalaman, ku kuring dikinten
bae, ajengan dek murugul. Lamun kuring teu geuwat nyingkir, dicandak sasalaman,
rasa kuring tangtu moal lesot ku sakedap. Hantem bae tujuh poe tujuh peuting
moal lesot panangan. Pasti haram mungguhin di santri, lamun linggih deukeut
rerendengan lalaki sareng awewe, nya kudu rada jauh kira pantes mun ditingali,
kudu heuleut satumbak, sedengna kitu meureun katingalna, jadi pantes teu
kasebat hina teuing.” Raden kawon bicara.
Bari imut Rengganis pok deui, “jisim
kuring jengkel ku ajengan, jauh-jauh keneh oge, ngan dek ngadu pangambung,
ngadu tarang jeung jisim kuring, naon kersa ajengan, anu matak kitu? Jisim kuring
mah teu werat, lamun acan akad nikah ka masigit, sungkan dicaluntangan.”
Narpatmaja pok ngalahir deui, “Eneng
Ratna, engkang henteu terang kana omongan Nyai teh, wantuning rada jauh,
reujeung kapalidkeun ku angin. Cing sing deukeut meueusan, supaya karungu,
tetela nu bicara ku manehna supaya kami mangarti, coba sing deukeut pisan. Reujung
deui maneh teh Rengganis, poma ulah arek salah tampa, engkang geus rada torek
nu matak nyai kudu mun ngomong tompokeun sakali kana ceuli sing nyata.”
Rengganis ngawangsul, “ Palias
teuing juragan kirang rungu.”
Gumujeng Raden Mantri akalna taya
nu mental. Kacaturkeun geus satata linggih. Nyi Rengganis reujeung Narpatmaja
duaan enggeus ngarendeng. Raden Suwangsa nyaur, “Saperkara cacadna Nyai kurang
rumaket pisan. Boro ngangken dulur masih keneh asa-asa. Cek engkang mah Nyai
kaapikan teuing, leuwih tina meujeuhna. Diri engkang ayeuna ku Nyai geus diangken
dulur kapiraka, tapi tacan ngeunah keneh najan sapuluh ngaku ngaku dulur da teu
sabibit reujeung henteu sabapa. Teges dulur
pulung, tatapi ulah kapalang, lamun rempug reujeung lelembutan Nyai, anggur
geura rimbitan. Lamun Nyai rek boga salaki, kudu milih ka jalma nu utama, nu
asal turunan hade, sukur mun sakaruhun, tungggal buyut nini jeung aki, tegesna
ka baraya supayana runtut, nu matak kudu sabangsa, nu pambrih sakahayang,
sabagja sacilaka. Reujeung ka nu netenpan agami, nya carogean ka nu rapekan,
tegesna rea kanyaho, ambih meunang pituduh lahir batin marga salaki, ka salira
enung ulah nyorang paribasa, carogean pipilih nyiar nu leuwih, koceplak ka nu
naktak.”
“Ari indit kudu reujung arit,
tugur tundan nanggung bebekelan, lengoh di titah ngagotong, ngan ulah ka nu
kitu, temah matak sangsara diri, mana
kudu ihtiar, samemeh dipaju, tegesna di timbang timbang, ku pamilih ulah sok
nyebut geus takdir memeh beak ihtiar. Upamana mungguh awak Nyai, carogean lain
ka sasama, tangtu jadi omong bae, diomongkeun ku batur, jadi taya beunangna
geulis, pantes mungguh enung mah meunang putra ratu, nu masih keneh jajaka. Coba
pikir papatah engkang ku Nyai lebah mana salahna?. Sukur lamun ka Banjaransari,
Eneng lanjang engkang masih bujang, lamun pareng jadi jodo, asa moal teu lulus,
laluasa salami lami. Sarta hade repokna, padaringan pinuh, ku engkang geus
diteang, repokna urang dina parimbon pal Nabi, watekna sugih dunya. Bakal rea
putra rea putri , rea pare keur baris maraban, rea uang reu uwong, jeung teu
suwung lumbung, lamun saban taun sasabin. Coba enung pikiran, henteu pantes
embung, ka nu boga kebon kembang.”
Pok ngawalon Rengganis, kelepna
manis, “Tacan niat rimbitan, saur anjeun jadi cara arit, henteu lempeng
nyengkrong ka sorangan, ngeupeul ngahuapan maneh.”
Raden Suwangsa nyaur, “Bener
pisan omongan nyai, anu matak makaya, hayang seubeuh nyatu, reujeung deui seja
engkang, sugan pareng seja ngahuapan Nyai anut ka engkang.”
Nyi Rengganis wastuning surti, geus rumasa katempas bicara, isin alangah elengeh, tungkul barina imut, sarta muji di jero ati, ieu jalma berakal, rada bisa padu, kinca asin ditahangan, petis cina wantu manah menak lantip, bisa malikkeun kecap.
Narpatmaja pok ngalahir deui, “Anu
sanget diteda ku engkang, ngan dapon disandig bae.”
Nyi Rengganis ngawangsul, “Lamun
estu hoyong disanding, ku sim kuring sumangga, tapi ulah ganggu, sareng anjeun
sumpah.”
Henteu lami Raden Suwangsa
ngalahir, “Mun engkang ngagangguan, mugi engkang cabok ucing gering, ka nu bala
disetakan kadal, diseureudan ku cocopet, disamberan kukupu!”
Nyaur deui Retna Rengganis, “Sumangga
ulah cidra, sing sami saestu, poma ulah ngaheureuyan!” Geus nyampeurkeun
Kusumah Rara Rengganis geus ngarendeng calikna.
Narpatmaja misil lauk cai,
kasaatan tuluy kacaian, si lauk teh tangtu atoh, Narpatmaja nya kitu,
sakalangkung manahna tiis, jeung henteu petot ningal ka Sang Ratna Ayu.
Rengganis geus rerendengan jeung Suwangsa lir gambar anyar ditulis, semuna
wuwuh endah. Narpatmaja sangsaya dumeling, rerendengan jeung Retna Juwita, tegesna teh wuwuh kasep, lelembutan geus
kumpul, pangacian geus tetep deui, raga gede tanaga, ku sabab digugu,
dituturkeun kahoyongna kur Rengganis digendeng disanding sanding, sirna galih
nu panas.
Narpatmaja jero manah sabil, ari
ningal ka Retna Juwita, mehmehan bae kasupen, sok ras inggis kaduhung, lajeng
Raden Suwangsa muji, rea maos istigpar, tapi keukeuh giung, geus teu puguh
rarasaan, nanging isin ku nu ngawujudkeun diri, tatapina bisbisan.
Narpatmaja ngawujukan manis, “Eh
Sang Retna cik engkang ningalan, eta cingcin nu dianggo!”
Lajeng Ali dicabut, dialungkeun
ka Raden Mantri, lajeng ditingalian permatana jamrut.
Ngalahir Raden Suwangsa, “Coba
Nyai ku engkang terapkeun dieu kana ramo maneh!”
Geus peryatna Nyi Retna
Rengganis. Barang gek endek dicandak ramona, tina enggon emok ngeser, imut
barina nyaur. Lajeng ngapung deui Rengganis. Raden kantun nyalira, rubuh henteu
emut, ebog ngagoler di latar. Anu ngapung rundag randeg, alak ilik, melang ka
nu ditilar.
Malik deui Nyi Retna Rengganis
rada handap geus beuki ngungkulan Dewi rengganis ka Raden. Tuluy diceluk celuk
nu ngagoler nu keur teu eling di hantem digentraan. Weleh teu ngawangsul
Rahaden Iman Suwangsa, sapertinu hilang teu pisan eling tina sanget kantaka.
Langkung welas Nyi Retna
Rengganis ningal raka geus kitu petana, micara di jero hate. Sugan mah enya
pupus, dicalukan henteu ngalahir, ieu teh pupus enya, atawa si palsu. Rengganis
geus ngambah lemah, Narpatmaja geuwat diboro sakali ku Nyi Argapura. Digugahkeun
hentu daek lilir, narpatmaja jongjong kapidara. Rengganis manahna kaget. Kusumah
Rara matur, “Gera gugah juragan kuring, kuring teh ieu dongkap, henteu tulus
wangsul, juragan gera pariksa, jisim kuring naha teu cara sasari henteu enggal
mariksa. Naha enya engkat teh geus mulih kana ajal? Mun upama enya engkang
pupus kuring maot, seja tumut sakubur jisim kuring teu werat kari, taya nu
dibelaan najan panjang umur, lamun engkang pupus enya, tapi ieu salirana mah
walagri cara jalma nu waras.
Tuluy matur Nyi Dewi Rengganis,"Jisim kuring sumeja pamitan, ayeuna dek wangsul wae, jeung sungkan tunggu-tunggu, ngantos waras nu gering, kudu satengah bulan, anggur bade wangsul, kesel ngantos-ngantos damang, lawas teuing meureun pirang-pirang wengi."
Lahiran Raden Narpatmaja, "Banyol bae montong kerah kerih, ayeuna ge engkang teh geus damang, ngan ulah ditinggal bae," Raden Banjarsantun enggeus linggih sareng Rengganis, matur pokna teh, "Jamak banyol da jeung dulur, jeung sim kuring resep nganjang, ka gamparan, ngan keuheul sok ocon teuing, dek ngalubarkeun tata. Sae oge papahare linggih, pertandana ajengan ogoan hoyong deudeukeutan bae, panangan tara nganggur, mindeng pisan muntangan kuring, naon anu diarah, jeung udeng dikandung, gumati dek newak tangan, jadi naha mun kuring teu geuwat nyingkir, tangtu katitiwasan.
Nyi Rengganis estuing berbudi, hade basa sing sarua bisa, bisa ngalap-ngalap hate, tuhu matak kayungyun, wantu wantu paranakan jin, dina mangsa harita, samemehna wangsul ninggalkeun heula kawaas, tetembangan basa Jawa Sunda sindir kinanti opat pada
KINANTI
Sim kuring amit dek ngidung
diajar lagu kinanti
minangka jadi landongna,
ka nu kapidara tadi
nyuhunkeun widi gamparan,
manawi temah baribin
Rao kagunturan madu
kaurugan menyan putih
dibanding ku putra raja
henteu werat males asih
reremkan panjang putra
kasepna kantun dumeling
Nu teu maparinkeun mundur
nu kagungan taman sari
sarta someah ka semah
hanjakalna saperkawis
awad awad kapidara
pambrih dipeuseul ku kuring
Kumaha rasa mun tulus
mun pareng jeug titis tulis
ngawulaan putra raja
sarta jadi eusi bumi
daun pulus di lulunan
kaso handapeun kaliki
DANGDANGGULA
Narpatmaja ngarungu kinanti, langkun regep pisan tina wawangslan, kana kalbu lebet kabeh, datang ka ngarumpuyuk, jeung miwarang Enung pek deui, Kinanti opat pada, engkang gantung rungu, bari engkang dek diajar, lagu tembang kinanti nu cara tadi, Enung nu mapatahan
Nyi Rengganis henteu tembang deui, lajeng bae harita pamitan, ngan nyuhunkeun widi bae, sim kuring seja wangsul, lima poe jangsi sim kuring, tinangtu deui datang, Narpatmaja nyaur, semuna alum kacida, sare bae sapeuting di deiu Nyai, Rengganis inditna maksa
Enggeus ngapung Nyi Retna Rengganis, ngawang ngawang henteu katingalan, geus mulang ka gunung gede, kacaturkeun nu dikantun, Narpatmaja kalangkung brangti, ti beurang tara tuang, ngahiul ngajentul, mun sore taya sarena, nu kacipta kajaba ti salianing, Kusumah Argapura
Geus makuwon di jero tamansari, Narpatmaja dina kebon kembang, kumambang bae cipanon, parekan para babu sami ngadep ka Raden Mantri, geus kumpul di payunan, sami heran kalbu, ningal panata juragan, jadi beda tinda adatna sasari, kawas jalma kasambang
Susur sasar sarta kumbang keumbing, kembang kembang ditingalan, Rengganus anu katembong, sida gek umbang ambung, sareng sering sok ngahariring, panyana para embang Raden owah kalbu, ku bawaning kaleleban, para emban henteu ningal ka Rengganis, anging Iman Suwangsa
Kacaturkeun Raden engeus lami, malah enggeus jangkep dua bulan, nyobatna jeung Rengganis teh, henteu kersaeun wangsul, narpatmaja di tamansari, lir kenging ku wisaya, kalebon parabun, engeus tara ngadeuheusan, ka kangrama jangkep dua bulan lali, mungkur henteu paseban.
bersambung Legenda Dewi Rengganis 7 : Bagenda Amir Hamzah
Tuluy matur Nyi Dewi Rengganis,"Jisim kuring sumeja pamitan, ayeuna dek wangsul wae, jeung sungkan tunggu-tunggu, ngantos waras nu gering, kudu satengah bulan, anggur bade wangsul, kesel ngantos-ngantos damang, lawas teuing meureun pirang-pirang wengi."
Lahiran Raden Narpatmaja, "Banyol bae montong kerah kerih, ayeuna ge engkang teh geus damang, ngan ulah ditinggal bae," Raden Banjarsantun enggeus linggih sareng Rengganis, matur pokna teh, "Jamak banyol da jeung dulur, jeung sim kuring resep nganjang, ka gamparan, ngan keuheul sok ocon teuing, dek ngalubarkeun tata. Sae oge papahare linggih, pertandana ajengan ogoan hoyong deudeukeutan bae, panangan tara nganggur, mindeng pisan muntangan kuring, naon anu diarah, jeung udeng dikandung, gumati dek newak tangan, jadi naha mun kuring teu geuwat nyingkir, tangtu katitiwasan.
Nyi Rengganis estuing berbudi, hade basa sing sarua bisa, bisa ngalap-ngalap hate, tuhu matak kayungyun, wantu wantu paranakan jin, dina mangsa harita, samemehna wangsul ninggalkeun heula kawaas, tetembangan basa Jawa Sunda sindir kinanti opat pada
KINANTI
Sim kuring amit dek ngidung
diajar lagu kinanti
minangka jadi landongna,
ka nu kapidara tadi
nyuhunkeun widi gamparan,
manawi temah baribin
Rao kagunturan madu
kaurugan menyan putih
dibanding ku putra raja
henteu werat males asih
reremkan panjang putra
kasepna kantun dumeling
Nu teu maparinkeun mundur
nu kagungan taman sari
sarta someah ka semah
hanjakalna saperkawis
awad awad kapidara
pambrih dipeuseul ku kuring
Kumaha rasa mun tulus
mun pareng jeug titis tulis
ngawulaan putra raja
sarta jadi eusi bumi
daun pulus di lulunan
kaso handapeun kaliki
DANGDANGGULA
Narpatmaja ngarungu kinanti, langkun regep pisan tina wawangslan, kana kalbu lebet kabeh, datang ka ngarumpuyuk, jeung miwarang Enung pek deui, Kinanti opat pada, engkang gantung rungu, bari engkang dek diajar, lagu tembang kinanti nu cara tadi, Enung nu mapatahan
Nyi Rengganis henteu tembang deui, lajeng bae harita pamitan, ngan nyuhunkeun widi bae, sim kuring seja wangsul, lima poe jangsi sim kuring, tinangtu deui datang, Narpatmaja nyaur, semuna alum kacida, sare bae sapeuting di deiu Nyai, Rengganis inditna maksa
Enggeus ngapung Nyi Retna Rengganis, ngawang ngawang henteu katingalan, geus mulang ka gunung gede, kacaturkeun nu dikantun, Narpatmaja kalangkung brangti, ti beurang tara tuang, ngahiul ngajentul, mun sore taya sarena, nu kacipta kajaba ti salianing, Kusumah Argapura
Geus makuwon di jero tamansari, Narpatmaja dina kebon kembang, kumambang bae cipanon, parekan para babu sami ngadep ka Raden Mantri, geus kumpul di payunan, sami heran kalbu, ningal panata juragan, jadi beda tinda adatna sasari, kawas jalma kasambang
Susur sasar sarta kumbang keumbing, kembang kembang ditingalan, Rengganus anu katembong, sida gek umbang ambung, sareng sering sok ngahariring, panyana para embang Raden owah kalbu, ku bawaning kaleleban, para emban henteu ningal ka Rengganis, anging Iman Suwangsa
Kacaturkeun Raden engeus lami, malah enggeus jangkep dua bulan, nyobatna jeung Rengganis teh, henteu kersaeun wangsul, narpatmaja di tamansari, lir kenging ku wisaya, kalebon parabun, engeus tara ngadeuheusan, ka kangrama jangkep dua bulan lali, mungkur henteu paseban.
bersambung Legenda Dewi Rengganis 7 : Bagenda Amir Hamzah
0 komentar:
Post a Comment